Dear students, please,
do visit the
interactive Introduction to Theoretical and Applied Linguistics course page at https://public-lms.tversu.ru/
/10 баллов/
Introduction to Theoretical and Applied Linguistics
/5 баллов/
Introduction to Theoretical and Applied Linguistics
/10 баллов/
Introduction to Theoretical and Applied Linguistics
/11 баллов/
/2 балла/
Thanks if you did )))
Read the Text below and try to explain the key triggers of the narrative.
Young Goodman Brown came forth, at sunset, into the street of Salem village, but put his head back, after crossing the threshold, to exchange a parting kiss with his young wife.
Can you try and translate the poem by H.Heine in artificial language ‘occidental’ into Russian?
Un pine sta solitari
In nord sur calv altur
It sominia cicum it glasie,
De nive alb conritur.
It reva pri un palma
Dontan in Orient
Quel morn a solitare
Sta trist sur roce adant.
Задача № 10
Даны формы азербайджанского глагола с переводом на русский язык:
1) Бахмаг - смотреть
2) Бахабилмамаг - не мочь смотреть
3) Бахыраммы - смотрю ли я ?
4) Бахышабилырлар - они могут смотреть друг на друга
5) Бахмадылар - они не смотрели
6) Бахдырабилдымы - мог ли он заставлять смотреть?
7) Бахмалыдысанты - должен был смотреть
8) бахдырырам - я заставляю смотреть
9) бахмасады - если он не смотрел
Задание 1. Опишите, в каком порядке располагаются значащие
элементы в составе азербайджанского глагола.
Задание 2. Переведите на азербайджанский язык:
Смотришь ли ты?
Они не смотрели друг на друга.
Заставлять смотреть.
Если он мог смотреть.
Get ready for dictation!
1. semantics [sɪ'mæntɪks]
2. pragmatics [prægmæ̱tɪks]
3. ambiguity [ˌæmbɪ'gjuːɪtɪ]
4. ambiguous [æm'bɪgjuəs]
5. equivocation [ɪˌkwɪvə'keɪʃ(ə)n]
6. equivocal [ɪ'kwɪvək(ə)l]
7. irrelevant [ɪ'reləv(ə)nt]
8. perspicuous [pə'spɪkjuəs]
9. distinction [dɪ'stɪŋkʃ(ə)n]
10. social ['səuʃ(ə)l]
11. interaction [ˌɪntər'ækʃ(ə)n]
12. context ['kɔntekst]
13. utterance ['ʌt(ə)r(ə)n(t)s]
14. recipient [rɪ'sɪpɪənt]
15. status ['steɪtəs]
16. role [rəul]
17. dialogue ['daɪəlɔg]
18. conversation [ˌkɔnvə'seɪʃ(ə)n]
19. inference ['ɪnfərənsˌ -frəns]; ['ɪnf(ə)r(ə)n(t)s]
20. presupposition [ˌpriːsʌpə'zɪʃ(ə)n]
21. implicature [ˈɪmplɪˌkətʃə, -ˌkeɪtʃə]
22. illocution [ˌɪləˈkjuːʃ(ə)n]
23. perlocution [ˌpɜːlɒ'kjuːʃən]-
24. performative [pə'fɔːmətɪv]
25. relationship [rɪ'leɪʃ(ə)nʃɪp]
26. interrelation [ˌɪntərɪ'leɪʃ(ə)n]
27. ambivalent [æm'bɪv(ə)lənt]
28. design [dɪ'zaɪn]
29. sociolinguistics [ˌsəuʃɪəulɪŋ'gwɪstɪks]; [ˌsəʊsɪəʊlɪŋ'gwɪstɪks]
30. sociology [ˌsəʊsɪ'ɒlədʒɪ]; [ˌsəuʃɪ'ɔləʤɪ];
Re-assemble the text
What rules do you need to know and observe to do this task efficiently?
http://www.tedpower.co.uk/esl0320.html
then
do the exercises below
Please, translate and explain the following terms in English
Патуа́ |
Пош |
Вернакуляр |
Ли́нгва фра́нка |
Койне́ (греч. Κοινὴ Ἑλληνική или ἡ κοινὴ διάλεκτος |
Пи́джин |
Креольские языки |
Эсперанто |
Воляпюк = волапюк |
Please, visit your quizzes page at
https://public-lms.tversu.ru/courses/3/quizzes
before you run out of time!
Начертите блок-схему ниже следующих понятий (*там, где это возможно). Используйте пол мере необходимости объемы, границы, штриховку или цветную заливку, (не)направленные сплошные и пунктирные линии, стрелки.
Патуа́ |
Пош |
Вернакуляр |
Ли́нгва фра́нка |
Койне́ (греч. Κοινὴ Ἑλληνική или ἡ κοινὴ διάλεκτος |
Пи́джин |
Креольские языки |
Эсперанто |
Воляпюк = волапюк |
Sample of seme [siːm] analysis [ə'næləsɪs] block diagram ['daɪəgræm]
in general |
what sort of |
what kind of |
gender |
age |
kids |
status |
distinguisher |
BEING |
|
|
|
|
|
|
|
|
LIVING |
|
|
|
|
|
|
|
|
HUMAN |
|
|
|
|
|
|
|
|
FEMALE |
|
|
|
|
|
|
|
|
ADULT |
|
|
|
|
|
|
|
|
CHILDLESS |
|
|
|
|
|
|
|
|
NOT MARRIED |
|
|
|
|
|
|
|
|
ON PRINCIPLE |
1) Приводим в порядок конспекты по всем темам.
Темы см. в разделе Syllabus Key Points, а также в списке вопросов для самоподготовки к экзаменам.
2) Revision Quiz Part One обязателен к прохождению до конца понедельника 17-го декабря.
3) В ближайшее время (18-22 /12/2018) планируется большая итоговая контрольная работа по всем темам (10 баллов).
3) Вы также можете сделать презентации по темам из списка вопросов для самоподготовки к экзамену.
Презентации подписываются (ФИО, группа, год) и присылаются на проверку не позднее 9 утра в воскресенье на электронный адрес преподавателя.
Непроверенные презентации для выступления не допускаются.
Выступление с презентацией является обязательным компонентом учебной работы.
Баллы за презентацию не являются дополнительными. Они являются обязательными.
Студент должен набрать за все модули не менее 60 баллов, чтобы затем претендовать на оценку "хорошо" на экзамене, порядка 70 и более, чтобы бороться на экзамене за оценку "отлично".
4) Приводим в порядок конспекты по всем темам.
Темы см. в разделе Syllabus Key Points, а также в списке вопросов для самоподготовки к экзаменам.
5) Приводим в порядок заданные ранее задачи.
См. в соответствующих разделах.
Please, send your list of questions concerning your exam at least 24 hours before tutorial meeting on 11-01-2019!!!
PS. Do try to pass extra tests to get ready for exam (if you care...). No extra scores, of course!
TASK ONE
Pass the Revision test (LMS) by next Monday, please.
https://public-lms.tversu.ru/courses/3/assignments/189
A TIP:
Do your revision work and get prepared beforehand!
Try again after you fail to get your highest score.
TASK TWO
Please, don’t forget to write a draft [drɑːft] of 500 signs thesis, dedicated to your Course paper Research Issue!
(both
en/ru!)
TASK THREE
Syntagmatic structure of English noun phrase building
Take a chance and have fun at:
https://learningapps.org/display?v=pcnox6p9a19
TASK TWO
GET READY WITH YOUR 5 SLIDES PRESENTATION ON YOUR REASEARCH TOPIC
To start with:
1. The Theme and the problem of research
2. The
theoretical or methodological grounds (subject/object; aspects, approach etc.);
3. The purpose
of the study (specify the key objectives and subsequent ['sʌbsɪkwənt] / ensuing [ɪn'sjuːɪŋ] tasks);
4. Sources
of evidence base;
5. Key
points of your research plan (research stages and methods).
TASK TWO
Get ready to discuss your Presentation and Thesis
TASK TWO
Get ready to describe and discuss your Research Areas as well as Materials for the Study.
TASK THREE
Please, write a project summary of your research proposal.
Think about a research project in your area.
In pairs, take turns to summarize the project following the instructions (1-6) below.
1 State the aims of your research.
2 Define what the problem is.
3 Explain why your topic is worth researching.
4 Say what the expected outcomes of the research are.
5 Outline the procedures you will follow.
6 Outline how you will limit your investigation.
TASK FOUR
Fill in the blanks. Translate.
Fix good A-G markers for the sequense of pieces of a project summary of Research Proposal below.
https://learningapps.org/display?v=pei61bv1519
TIPS 4 WRITING (exercise )
Get ready to connect ideas of your Study.
https://learningapps.org/display?v=pzk5fiqsj19
TASK ONE
Get ready to describe and discuss your Research Areas as well as Materials for the Study.
TASK TWO
a) Prepare a (part of) Presentation on Your Research Areas as well as Object and Materials of the Study.
b) Send it to your group monitor so that one could send me the collection in a zip file by March 24th.
TASK THREE
If may I ask you a favor...
a) Please, prepare a good summary of your research job and research plan a few days before consulting your mentors. Then do send it to your mentor behorehand. Don't forget to formulate the main idea of your research (the way you see it).
b) Get ready with a list of questions You really want to ask and to have them answered. Think first about the key tips you need and all possible sources you could find them on your own. Then (in case 'nothing found') send the most disturbing ones to your mentor in advance before you meet.
c) Be polite, courteous ['kɜːtɪəs], reliable, efficient and grateful.
d) Don't be impatient, naughty or boring.
e) Last but not least: Be creative and do believe in yourself!
It is Your Own Research -- isn't it?
Student's Self-Assessment List
Срез за апрель
Контакт с научным руководителем
от 0 до 1 балла
См. Примечание ниже.
Регулярность взаимодействия / информационного обмена с научным руководителем
от 0 до 1 балла
(Примечание. Консультации возможны не только при личной встречи, но и по электронной почте, Viber, ВК и пр.)
Оценка количества и качества собранного студентом эмпирического материала
от 0 до 1 балла
0 – недостаточно
1 – достаточно.
Оценка уровня самостоятельности работы студента над темой
от 0 до 2 баллов
нет признаков самостоятельности, студент надеется, что кто-то за него сделает его работу – 0 баллов;
студент регулярно консультируется по вопросам методики (и оформления) исследования, но по принципиальным вопросам принимает решения сам – 1 балл;
студент работает над темой полностью самостоятельно и эффективно – 2 балла.
Полнота и качество проведенного исследования
от 0 до 5 баллов на усмотрение руководителя.
5 баллов – исследование завершено и в доработке не нуждается (остались только вопросы оформления результатов);
4 балла - исследование нуждается в незначительной доработке;
3 балла - исследование (концепция) нуждается в значительной доработке;
2 балла – исследование ведется, но собранного материала явно недостаточно для получения убедительных результатов;
1 балл – написана только теоретическая глава;
0 баллов – исследование не проводилось.
***
TASK ONE
Get ready to describe and discuss your Research Preliminary Results.
PS. PowerPoint presentations are welcome!
TASK ONE
Write a short thesis on your Research - 500 words in English.
Group Monitors are to collect theses and send them by mail in zip archive on April 22.
TASK ONE
Write a short thesis on your Research - 500 words in English.
Group Monitors are to collect theses and send them by mail in zip archive on April 22.
TASK ONE
Send You’re the Introduction (about 3-5 full pages) to your course paper to your Group Monitor before weekend.
TASK ONE
Send Your list of references for your course paper to your group monitor.
TASK TWO
Get ready with your presentation of your Research primary results.
TASK ONE
Pass the test.
TASK TWO
Get ready with the Presentation of your Research results, findings and discussion.
Занятие по "Введению в теоретическую и прикладную лингвистику" в группах 109 и 111 переносится со вторника (21-е мая) на пятницу (24-е мая, в 12).
TASK ONE
Print out your term paper.
TASK TWO
Ask the monitor to collect your term papers and bring them to the dean's office.
TASK THREE
Don't forget to send your term paper full electronic copy to your mentor before MAY 25th.
TASK ONE
Get ready with your speech for Presenting your Research results /5-7 minutes/.
КОНКУРС
Общероссийская общественная организация "Интеграция" приглашает обучающихся МПГУ в возрасте до 25 лет принять участие в 2019 г. во Всероссийском конкурсе "ЮНОСТЬ, НАУКА, КУЛЬТУРА".